Leif Dræby   < forside                                              <tilbage           

 

                                           

                                                                                                                                                 <  Grafik menu.

   På "mystisk" vis, får jeg 1987 mulighed for at udføre litografi hos Clot, Bramsen & Georges i Paris. Det er første gang jeg stifter bekendtskab med grafik mediet. Tager nattog til Paris, det er juni. Varmt. Fra Gare du Nord en taxi. Peter Bramsen skaffer hotelværelse. Efter installation på hotellet tager Peter mig "ud og se" på byen. Sent samme nat ser jeg mig selv stå alene på Champs Élysées. 

Værelset får jeg få dage senere byttet til et billigere. Vinduet i dette værelse vender ud mod en skakt. På grund af ingen sol kan trænge ned her. Ser det altid ud som om det regner.  Om natten kunne dette være ligegyldigt. Jeg drak en flaske rødvin og faldt i søvn.

Jeg følte mig fremmed på Peter´s værksted. Svendene var flinke, altid godt humør. Men det var nyt. International stemning på værkstedet. En amerikansk kunstner er igang med at arbejde, har medbragt sit eget TV -hold der optog processen og hans kommentarer.  Pierre Alechinsky er ved at få udført et spisekort han har designet til en restaurant. En lille charmerende rar pilskaldet mand. Jeg var så benovet, at jeg kun fik sagt.: Goddag.

Hver dag til frokost gik svendene og jeg skråt over Rue Vielle du Temple. Til en lille restaurant der lå på modsatte side. God mad. Munter stemning. Jeg kunne desværre ikke deltage i samtalen. Kunne ikke et ord fransk. Men det gik jo alligevel ved hjælp af fagter. Og det engelske nogle få kunne tale.

Jeg havde med bragt et dias. En collage. Jeg ville omsætte billedet til litografi, men det opgav jeg. Jeg kastede mig i stedet ud i eksperimenter med at skabe et helt nyt litografi.  I løbet af nogle dage lykkedes det at få styr på motivet. Jeg havde endnu nogle dage tilbage og fik mulighed for lave et litografi yderligere. I to farver. Da jeg jo først var kommet i gang, var det svært at få stoppet.

Peter Brandes - der arbejdede på nye litografier, hjalp mig med at finde på titler. Titler. Var på den tid helt nyt for mig. Det første kalder vi "La premiere initaition", det andet "Jeux ´d eau".