Frontalt side 2.
Modellen til den skulptur, der oprindelig skulle have stået i Kalmars skærgård, påkalder sig også opmærksomhed. Det gennemsigtige værk, udført i galvaniseret jern og
Leif Dræby:
Forslag til farvesætning af ny springsal. Østmuren.
Gymnastikhøjskolen ved Viborg. 1993.
plexiglas, vises i august 2003 på ”Kulturspinderiet” i Silkeborg, hvor Leif Dræby skal udstille sammen med den københavnske gruppe [peri`skop]. Titlen på skulpturen, ”Hælde vand ud af hovedet”,skal tages helt bogstaveligt: En pumpe kobles til installationen, og vandet står som sprinklerstråler ud gennem perforerede slanger.
De ældre malerier er interessante som dokumentation, men de bliver tit
viderebearbejdet. I nogle ses stumper af indsatte fotografier. Collageformen, der var vigtig i hans arbejdsproces tidligere, bruges stadig indirekte. På et bord ligger restlageret af den eksperimenterende, spontant udførte plakat fra udstillingen i New York i 1987. Han fortæller levende om sin første rejse til New York og er tilsyneladende upåvirket af, at udstilling nr. to derovre ikke rigtig lykkedes – alle hans malerier strandede i lufthavnen!
Det abstrakte maleri ”Fodringstid før en massepsykose” er fra perioden 1991-93, en voldsom tid ude i verden (Golfkrigen) og for Leif Dræby selv.
Men 1991var også året, hvor ”Silkaden”, som han havde været medstifter af, fik Silkeborg kommunes kulturpris.
|